Řízená letiště – Potvrzení
Opakování povolení - Readback
Cílem je ujištění, že si obě strany rozumí a více nezdržují.
Proto je povolení od ATC strukturováno a stejná struktura je očekávána i od vás. Vydané povolení pilot opakuje ve stejném pořadí jak jej získal:
Jsem povolen, November 2 příletová, v CTR maximálně 2000 stop, squawk 2304…
Podobně jako i jiná dohoda, i tato musí být podepsána. Pilot musí doplnit “podpis” – svůj volací znak.
… OK ABC
Opakujeme vše?
Doprovodné informace.
V povolení od ATC mohou být i informace, které povolení doplňují, ale nejsou přímo jeho součástí.
Jste povolen, November 2 příletová, v CTR maximálně 2000 stop, squawk 2304, dejte pozor na prostor vydaný notamem, vítr od severu, dohlednost pouze 5 kilometrů.
Tyto doprovodné informace můžeme potvrdit slovem “Rozumím” / “Roger” nebo i jiným vhodným způsobem, ale jen krátce. Potvrzovat je nemusíte vůbec, zvlášť když je frekvence vytížená!
Co opakovat musíme - Readbacks
Readbacks
Opakovat musíme v přijaté struktuře vše, co se týká povolení. Pokud následující zazní od ATC, jsou vždy předmětem povolení, je nutné jejich doslovné opakování a podepsání volacím znakem.
Vše okolo drah
Týká se všech drah, i těch uzavřených; vstup, vzlet, přistání, křižování, vyčkávání nebo zpětné pojíždění.
Vše o směru
Týká se kurzů, tratí (příletových/odletových), bodů na trati, ale také na zemi o směru k pojíždění.
Vertikální údaj
Stoupání, klesání, udržování; výšky, altitude, hladiny.
Nastavení výškoměru
Tlak QNH/QFE/QNE.
Rychlost
Rychlostní limity, omezení nebo změny rychlosti.
Odpovídač
Nastavení kódu squawk, mód přístroje, vysílání ADSB, nebo IDENT.
Informace o převodní hladině
