Neřízená letiště
Struktura vysílání
Struktura zprávy vysílané pilotem by měla být až na výjimky vždy stejná, pouze její obsah se mění v závislosti na dané situaci. Druhá strana tak lépe porozumí a bude opět (měla by správně) strukturovaně reagovat.
Kdo jsem:
Imatrikulace, typ letadla, odkud kam, informace ATIS
P
Kde jsem:
Poloha horizontální, vertikální, odpovídač
Užívejte raději publikované body, ICAO kódy letišť a světové strany s určením času / vzdálenosti. Názvy geografických míst (obce, křižovatky, návrší) jsou nevhodné, pro okolní provoz mohou být nerozluštitelné.
P
Co žádám / Co budu dělat
V řízených prostorech se začíná frází ŽÁDÁM – REQUEST. V jiných případech žádejte informace a oznamujte své úmysly.
Oslovení
NAVÁZAL JSEM SPOJENÍ
NENAVÁZAL JSEM SPOJENÍ
YYY RADIO – OK XXX
Typ letadla z A // do B
Poloha horizontální a vertikální
Moje plány + žádám informace
kdo jsem
kde jsem
co budu dělat
Typ letadla
Poloha horizontální a vertikální
Hlásím povinné úseky
Dostanu provozní informace
Ohlásím co budu dělat
Hlásím povinné úseky
Povinné úseky
Odlétávající
Zahájení pojíždění
Křižování dráhy
Vstup na dráhu
Zpětné pojíždění po dráze
Vzlet z dráhy
Opuštění okruhu
Poloha opuštění prostoru letiště
Přilétávající
Poloha před vstupem do prostoru letiště
Zamýšlený vstup do okruhu
Poloha po větru
Poloha finále
Opakování okruhu
Zpětné pojíždění po dráze Uvolnění dráhy
Prolétávající
Poloha před vstupem do prostoru letiště
Činnost v prostoru letiště
Poloha opuštění prostoru letiště
ŘÍZENÁ LETIŠTĚ
NAVÁŽI SPOJENÍ
OSLOVENÍ
YYY TWR – OK XXX
REAKCE
Čekejte / Stand by
OK XXX – YYY TWR
Vysílejte / Pass your message
Vyslovím žádost
Struktura
kdo jsem
kde jsem
co žádám
Typ letadla, ATIS, QNH, (z A // do B)
Poloha horizontální a vertikální (čas vstupu do prostoru, SSR)
“…žádám přistát”
Přijmu povolení
Struktura
úvod
Clearance limit
Route
Altitude
Frequency
Transponder
Potvrzení:
Podmínky:
Trať:
Altitude:
Frekvence:
Odpovídač:
Radarový kontakt, ATIS a QNH správně
Jste povolen….
Pokračujte Milkyway jedna, přes November
V CTR ne výše jak tři tisíce stop
Nesetkáte se při VFR letech
Squawk dva tisíce
Potvrdím povolení: opakuji a podepíši
Read back:
Jsem povolen, Milkyway jedna přes November, v CTR ne výše jak tři tisíce stop, squawk dva tisíce, OK-XXX
Co vše je a není povolení? → Readbacks
Vše okolo drah
dráhy v užívání včetně těch, které se nepoužívají; vstup, vzlet, přistání, křižování, vyčkávání nebo zpětné pojíždění.
Směr
vše okolo směru letu i pojíždění; tratě (příletové/odletové), následující body na trati nebo i požadované změny kurzu.
Výška
údaje pro stoupání, klesání nebo udržování výšky a hladiny.
Nastavení výškoměru
QNH/QFE užívané na letišti.
Rychlost
rychlostní limity, omezení nebo změny rychlosti.
Odpovídač
nastavení kódu squawk, módu přístroje, vysílání ADSB, nebo IDENT.
Převodní hladina
Informace ohledně převodní hladiny.