Řízená letiště – Potvrzení
Opakování povolení - Readback
Jak pilot, tak i řídící je jen člověk a proto aby byla jistota, že si obě strany správně porozumí, existuje požadavek na opakování. Vydané povolení pilot zopakuje ve stejném pořadí jak jej získal:
Jsem povolen, November 2 příletová, v CTR maximálně 2000 stop, squawk 2304…
Tímto si obě strany potvrdili porozumění, nicméně jako každá dohoda, i tato musí být podepsána, jinak není platná. Proto je třeba ještě doplnit „podpis“ – volací znak.
… OK ABC
Opakujeme vše?
V povolení od ATC (které řídící očekává že zopakujete) mohou být i informace, které nejsou přímo součástí povolení, pouze ho doplňují. Příkladem může být následující:
Jste povolen, November 2 příletová, v CTR maximálně 2000 stop, squawk 2304, dejte pozor na prostor vydaný notamem, vítr od severu, dohlednost pouze 5 kilometrů.
Tyto doprovodné informace může být fajn potvrdit slovem „Rozumím“ / „Roger“ nebo i jiným vhodným způsobem, ale vždy jen krátce. Potvrzovat je nemusíte vůbec, zvlášť když je frekvence vytížená!
Co opakovat musíme - Readbacks
Jsou údaje, které když zazní od ATC, jsou vždy předmětem povolení, je nutné jejich doslovné opakování a podepsání volacím znakem.
.
Vše okolo drah v užívání ale i těch co se nepoužívají; vstup, vzlet, přistání, křižování, vyčkávání nebo zpětné pojíždění.
.
Směr, trať, názvy příletových/odletových tratí, následující body na trati nebo i požadované změny kurzu.
Vertikální údaj, stoupání, klesání, udržování; výšky, altitude, hladiny.
.
Nastavení výškoměru QNH/QFE užívané na letišti.
.
Rychlost, rychlostní limity, omezení nebo změny rychlosti.
.
Odpovídač, změny nastavení kódu squawk, módu přístroje, vysílání ADSB, nebo IDENT.
.
Informace o převodní hladině
