Řízená letiště – žádost pilota

Struktura vysílání

Struktura v letectví dělá pořádek.

Komunikace není výjimkou, při řízených letech pomáhá k porozumění pilota s řídícím. 

Příprava

Odposlechni si ATIS

ATIS je předběžná informace mnohdy dostupná na řízených letištích. Zaznamenejte si informace a přenastavte si QNH na výškoměru.

 

Automatická informační služba koncové řízené oblasti je rozhlasové vysílání na vlastní frekvenci popřípadě na frekvenci radionavigačního zařízení (VOR). Vysílání je stálé, obsah se mění v časových intervalech odlišených názvem platné informace (většinou po 30 minutách, max hodině).

 

ATIS LKPR: +420 220 378 333‬

ATIS LKTB: +420 545 521 222‬

ATIS LKMT: +420 596 693 440‬

ATIS LKKV: +420 ‭353 239 798‬

 

Struktura ATIS vychází z předpisů ICAO annex 11 (v ČR předpis L 11, hlava 4.).

Koho volám:

Odpovědná stanice

V oslovení použijte celý volací znak stanice. Milý pozdrav také není na škodu. Nicméně pozor na frekvence se silným provozem, tam toto neplatí. Pokud je obecně na frekvenci frmol, rovnou oznamte svojí žádost.

 

Dodržujte pravidla k navázání spojení a nezkracujte si je!

1.  Kdo jsem:

Imatrikulace, Typ letadla, Odkud a kam letím, ATIS

Imatrikulace je vaše představení.

 

Typ letadla napovídá o výkonech.

Stačí i označní jako „ultralight“, „větroň“, „rogalo“, nic méně „Cessna“ může být jak malá C-152, tak velká Cessna Citation. Dotázáni můžete být i na ICAO typ (C152, CRUZ, SIRA, atd.).

 

Letiště vzletu / přistání – požadováno.

Byl-li na let podán letový plán, je situace snažší v tom, že typ letadla, letiště vzletu, trať letu a letiště přistání je pro ATC známá a tedy vysílat tyto informace je zbytečné, zdržující. 

 

Nezapomeňte zmínit název přijaté zprávy ATIS a její QNH.

2.  Kde jsem:

Poloha, výška

Horizontální poloha:

K určení své polohy používejte publikované body ve spojení se světovými stranami a určením času. Čas určuje kdy budete nad vstupním bodem nebo vstoupíte do řízeného prostoru.

 

Lze použít vypočítaný čas příletu ETA „v čase 13:45“ a nebo čas letu EET „za 5 minut“. Udaný čas by měl být maximálně reálný, ideálně použijte GPS.

 

Vertikální poloha:

Určuje se jako nadmořská výška na příslušném QNH. Tento údaj se označuje slovem Altitude (slovo altitude je přijato českou frazeologií).

 

Altitude udejte zaokrouhlenou na 100ft při nastaveném QNH ze zprávy ATIS. Pokud zpráva ATIS není k dispozici, udejte QNH na kterém letíte.

 

Většina z nás létá s odpovídačem, který vysílá i naší nadmořskou výšku na standardním tlaku 1013,25 hPa (tak je nastavená barometrická krabice v odpovídači). ATC tento údaj z odpovídače softwarově přepočítává podle aktuálního QNH na altitude hodnotu kterou řídící vidí na své obrazovce. Proto je udání Vaší Altitude důležité, jelikož potvrdí stejné čtení na obou stranách!

3.  Žádost:

Co žádám dělat

Zde oznamte co žádáte, trať oznamujte chronologicky jak bude přicházet, jinak může být pro druhou stranu složité vše pochopit. 

Příklad žádosti o příletové povolení:

YYY-VĚŽ, OK-XXX, CESSNA 172 Z BENEŠOVA, INFORMACE ZULU, QNH 1015, 5 MINUT ZÁPADNĚ GOLF, ALTITUDE 3000 STOP, ŽÁDÁM PŘISTÁNÍ

YYY-TOWER, OK-XXX, CESSNA 172 FROM BENE, INFORMATION ZULU, QNH 1015, 5 MINUTES WEST OF GOLF, ALTITUDE 3000 FEET, REQUEST LANDING

Příklad žádosti o odletové povolení:

YYY-VĚŽ, OK-XXX, CESSNA 172, DO BENEŠOVA, INFORMACE ZULU, QNH 1015, STOJÁNKA WEST, ŽÁDÁM ODLET PŘES GOLF, STOUPAT ALTITUDE 5000 FEET

YYY-TOWER, OK-XXX, CESSNA 172, TO BENE, INFORMATION ZULU, QNH 1015, APRON WEST, REQUEST DEPARTURE VIA GOLF, CLIMB TO ALTITUDE 5000 FEET