Řízená letiště
Struktura vysílání
Struktura zprávy vysílané pilotem by měla být až na výjimky vždy stejná, pouze její obsah se mění v závislosti na dané situaci. Druhá strana tak lépe porozumí a bude opět (měla by správně) strukturovaně reagovat.
Kdo jsem:
Imatrikulace, typ letadla, odkud kam, informace ATIS
P
Kde jsem:
Poloha horizontální, vertikální, odpovídač
Užívejte raději publikované body, ICAO kódy letišť a světové strany s určením času / vzdálenosti. Názvy geografických míst (obce, křižovatky, návrší) jsou nevhodné, pro okolní provoz mohou být nerozluštitelné.
P
Co žádám / Co budu dělat
V řízených prostorech se začíná frází ŽÁDÁM – REQUEST. V jiných případech žádejte informace a oznamujte své úmysly.
Oslovení
YYY TWR – OK XXX
REAKCE
Čekejte / Stand by
OK XXX – YYY TWR
Vysílejte / Pass your message
Vyslovím žádost
kdo jsem
kde jsem
co žádám
Typ letadla, ATIS, QNH, (z A // do B)
Poloha horizontální a vertikální (čas vstupu do prostoru, SSR)
“…žádám přistát”
Přijmu povolení
úvod
Clearance limit
Route
Altitude
Frequency
Transponder
Potvrzení:
Podmínky:
Trať:
Altitude:
Frekvence:
Odpovídač:
Radarový kontakt, ATIS a QNH správně
Jste povolen….
Pokračujte Milkyway jedna, přes November
V CTR ne výše jak tři tisíce stop
Nesetkáte se při VFR letech
Squawk dva tisíce
Potvrdím povolení: opakuji a podepíši
Read back:
Jsem povolen, Milkyway jedna přes November, v CTR ne výše jak tři tisíce stop, squawk dva tisíce, OK-XXX
Co vše je a není povolení? → Readbacks
Vše okolo drah
dráhy v užívání včetně těch, které se nepoužívají; vstup, vzlet, přistání, křižování, vyčkávání nebo zpětné pojíždění.
Směr
vše okolo směru letu i pojíždění; tratě (příletové/odletové), následující body na trati nebo i požadované změny kurzu.
Výška
údaje pro stoupání, klesání nebo udržování výšky a hladiny.
Nastavení výškoměru
QNH/QFE užívané na letišti.
Rychlost
rychlostní limity, omezení nebo změny rychlosti.
Odpovídač
nastavení kódu squawk, módu přístroje, vysílání ADSB, nebo IDENT.
Převodní hladina
Informace ohledně převodní hladiny.